19 April 2008

SENIMAN JALANAN II

"Seni lukis seni yang unik" katanya tiba-tiba. Aku mengangguk.

"Setiap lukisan yang dihasilkan memerluan paduan bakat, minat dan dilahirkan dari perasaan" katanya kemudian. Aku ketawa.

"Kenapa ketawa?" tanyanya bingkas.

"Saudara seorang seniman?.." Dia diam, wajahnya berubah. Menyedari kata-kata ku itu menyinggung perasaannya, aku memberhentikan ketawa.

"Ini lukisan saya" katanya menunjukkan sebuah lukisan astrak yang tidak ku mengerti apakah masejnya.

"Saya lebih suka melukis potret tetapi kadang-kadang saya lukis juga lukisan seperti ini untuk menghargai perasaan" ujarnya kemudian tanpa ku pinta.

Dia duduk di sebuah bangku yang terdapat di situ dan aku turut duduk. Aku memerhati kasutnya yang agak pudar warnanya, juga bajunya yang agak kumal. Rambutnya mencecah bahu, mukanya yang agak cengkung menampakkan tulang menonjol di kedua-dua pipinya. Dia merenung setiap satu lukisan yang di pamerkan itu dari jauh. Aku turut berbuat begitu.

No comments: