03 April 2013

GALERIA SRI PERDANA SIRI 3


Permandangan KLCC dari Balkoni Galeria Sri Perdana
Dalam siri 1 dan siri  2 dipaparkan maklumat mengenai Galeria Sri Perdana termasuk permandangan yang dapat dilihat sekitar  Galeria Sri Perdana. Mungkin ada yang tertanya-tanya apa yang ada dalam Galeria Sri Perdana?..

Permandangan yang dapat dilihat dari Galeria Sri Perdana
Galeria Sri Perdana pada asalnya dikenali sebagai Sri Perdana. Ia merupakan kediaman rasmi Perdana Menteri Malaysia keempat iaitu Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tun dan keluarga mendiami rumah kediaman rasmi Perdana Menteri ini (SRI PERDANA) mulai 23 Ogos 1983 hingga 19 Oktober 1999. Galeria Sri Perdana  diwujudkan bagi mengenang jasa Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia yang telah banyak berjasa kepada Negara iaitu selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri.

Galeria Sri Perdana masih mengekalkan konsep residensi, dimana ruang-ruang pameran masih dikekalkan sepertimana asal. Ruang-ruang tersebut termasuklah:-
Pameran Kereta

Ruang Pameran Aras 1

Mempamerkan Ruang Tamu Utama, Ruang Tamu Kedua, Bilik Mesyuarat, Dewan Jamuan, Sudut Gunting Rambut, Bilik Pertukangan, Dapur Bankuet. dan sudut tayangan.
    

Ruang Pameran Aras 2

Mempamerkan Sudut Koleksi Topi dan Kasut, Bilik Tidur Utama, Bilik Persalinan, Balik Bacaan, Dapur Keluarga, Balkoni, Bilik Marina dan Bilik Maizura dan Bilik Tidur Tetamu.

 Ruang Pameran Tingkat Bawah

  Mempamerkan  Dapur Utama dan Bilik Cucian

  Lain-lain pameran 

  Mempamerkan Teater Perdana dan Pameran Kereta.

Kerete Rasmi yang pernah digunakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamed

 Ruang terdapat dalam  Galeria Sri Perdana:

Ruang Tamu Utama









Bilik Mesyuarat










Ruang Tamu II









Dewan Jamuan











Bilik Pertukangan










 
Ruang Pameran Aras 2
























* Galeria Sri Perdana di buka untuk lawatan pada setiap hari kecuali Isnin dari pukul 9.00pagi   hingga          5.00petang. Masuk Percuma.

* Pelawat tidak dibenarkan mengambil gambar dalam ruang pameran 

* Kehadiran Pelawat amat di alu-alukan.
  

No comments: