05 March 2012

MUDAH & MURAH KE SINGAPURA part 2

Teratai terapung di kolam Art Sience Muzium

Sejak seminggu dua  ini, terlalu sibuk dengan urusan kerja. Minggu lepas pada 29Febuari dan 1 Mac dua hari di Melaka bertugas Jawatankuasa Jamuan di Program Kembara Memorial 1Malaysia di Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka, minggu sebelum itu pada 23 Febuari sibuk menguruskan  lawatan dari Pegawai-pegawai Muzium Jawa Barat yang datang berkujung ke Galeria Sri Perdana . Walau bagaimanapun  hari sabtu dan Ahad baru ini iaitu pada 3 dan 4 Mac berkesempatan lagi ke Singapura mengikuti Encik Husben yang ada tugas disana.

Disebabkan Encik Hasben ada tugas, seperti biasa, saya membuat lawatan sambil melancong sendirian.... dan kali ini saya memilih Geylang Serai.
Seperti biasa kami menaiki MRT dari  Stesen MRT Kranji sehingga stesen MRT Bayfront sebelum berpisah disitu.. Encik Hasben menaiki train ke Jurung East dan saya lepak sekejap di Marina Bay Sand sambil menghirup udara pagi sambil bersantai di bangku yang disediakan  berhampiran Art Sience Muzium. Memerhati orang ramai lalu lalang dan memerhati bunga teratai yang cantik berkembang terapung di kolam sekitar Art Sience Muzium.

Tepat pukul 11.00pagi saya mengorak langkah ke Stesen MRT Bayfront, membeli tiket ke Stesen MRT Paya Lebar, harga tiket SD2.70,  apa yang diberitahu oleh petugas distesen itu, jika mahu ke Geylang Serai naik MRT sehingga stesen MRT Stadium, dari situ tunggu MRT ke Paya Lebar. Sistem MRT di Singapura tidak perlu menunggu lama kerana MRT akan sampai antara  4 atau 3 minit sahaja. Sampai di Stesen MRT Paya Lebar saya menuju ke Bus Stop untuk menaiki bas ke Geylang Serai. (dari Paya Lebar naik bus  No. 155 dengan tambang SD1.10).

Pasar Geylang  Serai
Saya berhenti berhampiran  Pasar Geylang Serai. Pasar Geylang Serai hampir menyerupai pasar-pasar yang ada di Malaysia, dimana ditingkat bawahnya menjual barang-barang basah seperti ikan sayur dan buah-buahan dan ditingkat atas  ada kedai makan dan kedai menjual menjual pakaian. Sewaktu saya sampai suasana agak meriah dan penuh dengan orang ramai. Disini terdapat banyak kedai makan muslim dan kebanyakan pengujung terdiri dari orang melayu Singapura, Indonesia dan Malaysia.

Kedai menjual pakaian
Berhadapan dengan  pasar Geylang Serai ini terletak kompleks membeli belah yang menjual pelbagai barangan terutama pakaian dan assesori wanita. Harga barangan disini lebih kurang sama harganya dengan  barangan di Malaysia kecuali barang-brang yang diperolehi dari Indonesia agak murah harganya jika dibandingkan dengan Malaysia.
Kedai Makan di Pasar Geylang Serai
Saranan saya, jika sesiapa ke Singapura dan tercari-cari kedai makan melayu, berkunjunglah ke Pasar Geylang Serai kerana disini pelbagai jenis masakan melayu disediakan dan kita tidak akan risau samaada ianya halal atau tidak dan harganya juga berpatutan.

Setelah puas meninjau-ninjau disini, dan ketika jarum jam menghampiri pukul 3 saya mengambil keputusan untuk bergerak pergi dan sekali lagi menunggu bas di bus stop berhadapan dengan Pasar Geylang Serai untuk menaiki bas ke stesen MRT Paya Lebar. Berhampiran dengan stesen Paya Lebar terdapat sebuah masjid dan kita boleh bersolat disitu dengan selesa.

Saya menaiki MRT ke Marina Bay Sand kerana berjanji dengan Encik Hasben untuk bertemu disitu pada pukul 5.00 petang untuk sama-sama pulang ke Malaysia. Selamat tinggal Singapura untuk kali ini. Next destination maybe sentosa island or orchard road.