24 January 2009

RAKAN YANG SAKIT

Aku melawat seorang sahabat yang sakit di HUKM, dia terlantar lemah. Butir percakapannya juga tidak jelas. Dulu dia kawan baik malah satu cawangan dengan aku. Banyak membantu aku dalam tugas-tugas harian di pejabat.

Dulu dia seorang yang cergas, kuat semangat dan selalu berusaha untuk mempertingkat diri dalam kerjaya.

Hari ini dia terlantar lemah, tidak bermaya.. dan percakapannya pun tidak jelas.

Sebulan lalu aku mendapat tahu dia menjalani rawatan. Doktor beritahu penyakitya tidak dapat dikesan, dia mengigil demam malam dan kadang-kadang tak keruan sakit yang amat sangat didada. Bila bertemu doktor dan membuat pemeriksaan x-ray, CT scan dan sebagainya, doktor tak dapat kesan apa penyakitnya.

Airmata ku berlinang bila diberitahu....

"Bilik depan tulah.. tempat Arwah suami sakit dulu" Air mata bertakung dikelopak matanya. Aku teringat arwah suaminya yang terlantar sakit dua tahun yang lalu dan meninggal dunia disitu juga tanpa dapat dikesan apa penyakitnya.

Aku meninggalkan dia dengan doa.. semoga cepat sembuh.

No comments: