20 August 2009

MINTA KERJA

Aku makan tengahari sendirian di Restoren 'Dapur Sarawak' kepunyaan Mahmud Ali Basha (seorang Artis). Aku cuma makan sedikit nasi bersama tiga jenis sayur-sayuran dan seketul ayam goreng. Tiba-tiba fonsel ku berbunyi..

"Cik Maria.. kat mana"

"Makan.. esok dah tak boleh makan tengahari.."

"Gini.. saya ada satu cerita" cerita lagi getus hatiku..

"Tunggulah saya habis makan dulu.. nanti hilang selera" kata ku bergurau.

"Cik Maria.. saya tengah amat marah ni.."

"Ok... ok.. ceritalah..." masih menyuap nasik ke mulut.

"Ada seorang mak cik ni... dia minta tolong dengan saya.."

"Tolong ape?"

"Tolong rokemenkan anak dia masuk keje kat opis ni.."

"Dah tu apa masalahnya"

"Masalahnya anak dia tu.. tak pass SPM pun"

"Abis tu.. tak yahlah rokemenkan"

"Memangpun.. tapi yang saya nak marah ni ..dia kata.. nilah orang gomen.. tolong sikit tak boleh banyak sangat kerenahnya.. banyak sangat birokrasinya, pilih kasih.. kalau tak ada kabel tak merasalah kerja gomen.. dia campak salinan sijil anak dia depan muka saya.."

aku ketawa berdekah-dekah..

"sabor ajelah...kan rakyat didahulukan.. pencapaian diutamakan" kata aku..

Dia ketawa berdekah-dekah.

No comments: