01 September 2009

BADUT

Malam tadi aku bermimpi menjadi badut. Ramai badut-badut lain bersama-sama aku. Ada tinggi, ada rendah, ada lelaki ada perempuan dengan pakaian yang berwarna warni. Badut-badut ini ada yang terlompat-lompat, ada yang tersengeh-sengeh dan ada juga yang moyok semacam. Aku lihat setiap badut memegang satu kayu yang dihujungnya ada kain berwarna warni. Ada kalanya kain itu digoyang-goyang, di alun-alunkan mengikut irama yang terdengar sayup-sayup. Aku juga bersama mereka menghayun-hayun kayu kecil itu dan sekali sekala tergelak dan memeluk tubuh. Bila aku memeluk tubuh tanpa mengoyang-goyangkan kayu yang ada kain kecil itu ada suara yang menyergah ku..

"Hayunkah kayu tu.. hayunkan.. mengikut irama.." katanya..

"Mangkuk hayun.." kata hati aku, sedangkan yang menyergah itu satu kayupun tak ada di tangannya. Dia hanya berjalan ke hulu kehilir mencari badut yang tidak mengoyang-goyangkan kayu yang ada kain kecil dihujungnya. itulah kerja dia...

Sayup-sayup aku dengar suara-suara arahan....daripada mana entah..

"Berdiri.." maka semua badut-badut termasuk aku berdiri serentak.

"Duduk..." Maka semua badut-badut termasuk aku pun duduk serentak.

"Buat gelombang laut.." maka badut-badut termasuk aku meliuk lintukkan badan, bangun dan duduk bersama kayu yang ada kain warna warni dihujungnya.... begitulah seterusnya sehingga upacara itu habis. Setelah upacara goyang mengoyang bangun dan duduk diperintah pula menjerit-jerit....

"Hidup badut..."

"Badut hidup...."

Aku sendiri tidak tahu... upacara apakah ini.. Nak kata menunjukkan semangat.. tidak juga.. nak kata berjuang tidak juga.. nak kata kesedaran tidak juga.. entah apakah tujuan kami berdiri dan melagut ditepi jalan seperti ini bersama kayu yang ada kain berwarna warni dihujung. Aku cuba tanya badut-badut lain yang ada bersama aku..

"Apakah tujuan kita disini?.." kebanyakkannya mengeleng kepala tidak tahu..

"Kami hanya mengikut arahan.."ada yang berkata begitu..

"Arahan apakah ini?" tanya ku lagi.

"Untuk memeriahkan suasana dan menampakkan kecintaan pada negara"

"Negara apakah ini?"

"Negara Merdeka..." aku terjaga. Dahiku berpelun-peluh..

"Huh.. mimpi rupanya.." detus hatiku sebelum menyambung tidur.

No comments: