10 October 2009

DI MANAKAH SILAPNYA

Dapat ugutan bunuh?.. seram bunyinya. Itu belum lagi ugutan dicekik, dirotan, disimbah asid, disimbah cat, diculik dan sebagainya.

Kalau negara luar sekarang banyak berita tentang bencana alam, gempa bumi, tsunami, banjir, taufan ketsana, parma dll yang banyak meragut nyawa manusia. Di negara sendiri banyak pula cerita sensasi. Baru-baru ni ada kes kena pukul, kena cekik, kena penampar dan entah apa-apa lagi kes. Malah dah ada yang masuk hospital, tinggal lagi belum ada yang masuk ICU.

Macam-macam cerita di negara ku yang tercinta ini. Belum lagi cerita pasal kena rompak, kena samun, kena rogol, kena samun + rogol dan lain-lain lagi. Bila memikirkan segalanya ini seram bulu roma sebab bencana ini tidak memilih mangsa.

Ada seorang mak cik tu beritahu.."Saya selalu baca berita macam ni dalam surat khabar.. tak sangka pula kena pada keluarga sendiri" Cucunya di bunuh oleh anaknya sendiri. Alangkah sadisnya. Kadang tak perlu melontarkan soalan, apa yang silapnya, dimanakah silapnya atau siapa yang silap . Selalu kedengaran pertanyaan 'dimanakah silapnya' rasa nak tergelak mendengar pertanyaan yang tiada jawapan ini... dan masing-masing menuding.. disini salah di situ.. disitu salahkan disini.. perkara yang sama berlaku juga berulang-ulang cuma sadisnya berlainan.

Paling seronok membaca, mendengar, melihat berita yang memenangkan pihak ini dan menyalah pihak itu. Siapakah yang salah siapakah yang betul, yang pasti bukan kita yang menang. Kita sentiasa kalah dalam apa juga keadaan. Lihatlah yang mati itu siapa, yang memukul itu siapa, yang kena pukul, kena rompak, kena rogol, kena rotan, kena culik kena apa-apalah itu siapa?...bukankah bangsa kita yang berkulit sawo matang ini. Walau atas nama apa sekalipun, perjuangan.. patriotik.. kesedaran.. janganlah sampai menjahanamkan bangsa sendiri.. buatlah yang terbaik untuk 'anak bangsa'.

Anak bangsa?... .. seperti juga 'bahasa jiwa bangsa' amat jarang kendengaran slogan ini sekarang... dimanakah silapnya?..kah..kah.. kah..

No comments: